Är det folket som plåtar de orena bilderna?

I det förra numret av SJFs medlemstidning Journalisten kunde man läsa en debattartikel av fotograferna Lisa Thanner och Peter Claesson, båda yrkesverksamma i Göteborg. Rubriken var ”Dags att tränga tillbaka bildföroreningarna”. Som du anar av rubriken går insändaren ut på att de två professionella fotograferna vill sätta stopp för bildpublicering från icke yrkesverksamma fotografer. De skriver bl a att ”… en person som skaffar en liten amatörmässig digitalkamera relativt lättvindigt (kan) få sin bild publicerad i en tidning.” Låt oss titta närmare på det uttalandet.

För det första: Det är uppenbarligen något skumt med personer som har en för billig och amatörmässig fotoutrustning. Men vad är det för fel med det? Menar Thanner/Claesson att man måste ha en fotoutrustning som är extra dyr och fin för att kunna få en bild publicerad i en tidning? Ska det bara vara rika personer som ska ha den ekonomiska möjligheten att delta och bidra med egna foton i dagstidningarna? Jag tycker att det viktigaste är den journalistiska kvaliteten på bilderna. Inte med vilken fotoutrustning som man tagit bilderna med. Thanner/Claesson tycks glömma att en viktig del av det journalistiska fotouppdraget är att rapportera om nyhetshändelser runt om i världen – här brinner ett hus, här kommer en tsunamivåg, här skjuter man på en skola. När det gäller den typen av rapporterande nyhetsbilder kan jag inte för mitt liv begripa varför bilden måste vara tagen av en professionell yrkesfotgraf med dyr fotoutrustning.

För det andra: Hur kan Thanner/Claesson tro att man som privatperson  ”relativt lättvindigt” kan få sin bild publicerad i tidningen.  Var och när detta skulle ha skett ger Thanner/Claesson inga som helst exempel på. Dessutom borde båda två känna till att det på alla stora tidningsredaktioner finns ett antal filter i form av bildredaktörer, redigerare, deskchefer, nyhetschefer och nattchefer som kämpar varje stund med att upprätthålla en snabb och trovärdig nyhetsrapportering av hög kvalitet. Jag kan inte se hur någon journalist med flit skulle vilja en publicera usla och meningslösa läsarbilder. Varför skulle man det? Möjligtvis då för att det skulle vara billigare på mycket kort sikt. Men hur länge håller det argumentet om läsarbilderna är dåliga. Då riskeras ju hela tidningens varumärke och gissningvis sviker läsare eftersom man inte upplever produkten som en trovärdig förmedlare av nyhetsbilder.

För det tredje: Hur kan man överhuvud taget kalla läsarbilder för ”bildföroreningar”? Vilket ruggigt översitteri! Alla bilder som är fotade av någon som inte är medlem i ett fotografskrå är uppbarligen en bild som borde tvättas bort och rensas ut. Ett orent foto helt enkelt. Istället vill Thanner/Claesson att redaktionsledningarna ska anstränga sig lite mer, inse bildens betydelse och återupprätta den goda bildjournalistiken. Om det finns goda bilder, måste det väl också finns onda? Och vem är det som plåtar de onda bilderna? Är det de orena människorna på samhällets botten? Som dessutom har den dåliga smaken att äga en amatörmässig kamerautrustning.

Om jag ska hitta några positiva, framåtblickande och intressanta tankar i Thanner/Claessons insändare så är det när de pratar om att fotografer ska ha ”… ett etiskt förhållningssätt till hur man uppträder på plats med sin kamera, mot de människor som avbildas.” Det är en viktig diskussion. Och där kan jag hålla med om riskerna med läsarbilder. Det ena är förstås rena brottsprovokationer. Att jag t ex låter min kompis slå ner en kändis samtidigt som jag filmar det hela och så delar vi på ersättningen efter att filmen publicerats. Men det problemet finns gudskelov mest i USA än så länge eftersom amerikanska medier har så gigantiska belöningar med svenska mått mätt. Och kanske en annan mediakultur i övrigt också. Men däremot finns det andra problemet kvar  Det vill säga hur man uppträder mot omgivningen med sin kamera. Att man vet att man kan få några tusen kronor för månadens bild skulle kunna göra att man glömmer bort eller struntar i  att respektera andra människors privatliv och kanske trampar in på någons tomt. Där tror jag att Thanner/Claesson har rätt när de ser en risk för detta. Ett sätt att motverka det problemet är att göra som t ex Aftonbladet gör i samband med att månadens läsarbild publiceras. Efter uppmaningen att MMS:a, SMS:a eller mejla bilden kommer en ”tänk på”-text bland annat om att man inte ska vara för närgången och att man ska respektera andra privatliv. De allra flesta amatörfotografer kommer säkert sköta detta. Men absolut inte alla.

Å andra sidan: Hur många av de yrkesverksamma nyhetsfotografer i Sverige respekterar detta? Säkert de allra flesta. Men absolut inte alla. (Trots att de har svindyra teleobjektiv och därmed borde ha kunnat hålla sig på behörigt avstånd…)

Sammanfattningsvis:

Det finns amatörfotografer i Sverige som med relativ billig fotoutrustning tar olika nyhetsbilder. I de allra flesta fall har nog bilderna knäppts med hänsyn tagen till andra människors privatliv. Ibland är är bilderna bra, ibland dåliga. Förhoppningsvis publiceras bara de som är bra.

Och så finns det finns yrkesfotografer i Sverige som med relativt dyr fotoutrustning tar nyhetsbilder. I de allra flesta fall har nog bilderna knäppts med hänsyn tagen till andra människors privatliv. Ibland är är bilderna bra, ibland dåliga. Förhoppningsvis publiceras bara de som är bra.

Så, Lisa Thanner och Peter Claesson, vad är skillnaden?

Annonser

7 reaktioner på ”Är det folket som plåtar de orena bilderna?

  1. Thanner och Claesson går ut i ogjort väder. De jobbar båda på GP och där infinner sig en unken och trist inställning till det nya. Jag var där fotografer har alltid funnits och de levererar ständigt bilder till tidningar. De nya kameramobilerna är en teknik som efter 2 år har samma kvalitet tekniskt som en 3000 kronors digitalkamera. Bilder håller kvaltén upp till 4 spalt om så krävs.
    GP som är dessa 2 fotografers arbetsgivare var först ut med att testa tekniken för några år sedan. Inte ett pip från fotoavdelningen.

    I dag ser vi dramatiska bilder från olika händelser runt om världen från just dessa mobilkameror. Glöm inte filmbilderna/stillbilderna från Londons tunnelbana när det small. Snacka om onlinebilder. Hängningen av Sadam m.fl.

    Nu hör det till pjäsen att GP som tidning har sparsmakat av s.k. mobilbilder på grund av att det konfiskerar all ekonomisk upphovsrätt. 500 kronor för en bild med högt nyhetsvärde??? Vilken värld lever GP i? Så ett bra tips är att inte skicka nyhetsbilder till Göteborgs-Posten. De snor rubbet för nålpengar. Vänd dig istället till Stockholmstidningarna – de gör rätt för sig!

    Nu kommer det redan i höst mobilkameror från NOKIA som innehåller ordentliga muskler och kommer att bli en HIT.

    Pressfotograferna får väl trampa på med sina 10 kilo kameror på axlarna och hoppas att något händer framför ogonen på dem. De behöver för det mesta en orderlapp i handen från redaktionen innan de går utanför dörren. Sen vad gäller Pressfotoetiken så är det bara ett magplask i debatten. De beter sig som hulliganer allt som oftast – även om de kommer från fisförnäma Göteborgs_posten.

    Plåta på med mobilerna – en bild kommer som en snigel och försvinner som en blixt…(citat av Fotografen Jacob Forsell / Expressen)

    Anders Andarve’IMAGE GALLERY
    Göteborg

  2. Fotograferna reagerar på samma sätt som andra hotade branscher som plötsligt fått konkurrens tack vare den nya tekniken. Musikindustrin avskyr icke-kommersiell gratismusik på nätet, och kämpar hårt mot den fantastiska distributionsmetoden ”fildelning”. Traditionella journalister var under en period livrädda för bloggare, för ”vanligt folk” kunde ju helt plötsligt göra sig hörda – och bilda opinion.

    En gång i tiden var livsmedelsbutikerna upprörda över att bensinmackar började sälja livsmedel, och även det var samma mekanism. Om tidningarna plötsligt kan välja en amatörbild som de via sina tipstjänster (ex. 71xxx-nummer) fått rättigheten att publicera utan att behöva betala någon ersättning, varför ska de då skicka en yrkesfotograf för att ta en bild som de sedan måste betala för att publicera?

    Sett ur det perspektivet förstår jag fotograferna, för den kamp de uppmuntrar till har förts många gånger. Men den har aldrig lyckats besegra den nya tekniken, och kommer inte heller att göra det när det gäller amatörfoton. Mitt tips är att göra som alla andra tvingas göra när det uppstår konkurrens: Var bättre än konkurrenten på så många sätt som möjligt! Att försöka med något annat håller inte…

  3. Det är väl bara det att dom är rädda för att bli av med jobbet eller få mindre betalt för sitt jobb. Det är ungefär som när vi programmerare och systemutvecklare som är vana vid hög lön inser att vi kanske kan få sänka lönen eller rent av bli av med jobbet för folk i Estland och Indien gör samma jobb bättre och billigare och oftast utan att gnälla så mycket.

  4. Bilder tagna av amatörer som har dålig koll på komposition och såna grejer får inte samma kvalité på bilder och har inte samma känsla i bilderna som yrkesverksamma fotografer. Då drar det ner standarden på tidningarna och slutar alla tidningar använda ”proffsfotografer” så kan man för fan lika bra döpa om tidningarna till ”Se & Hör Sydsvenskan” eller ”Hänt i DN”… Nej, tacka vet jag riktiga tidningar med ”riktiga” fotografer…

    Mvh Amatörfotografen

  5. Thanner och Claesson går ut i ogjort väder. De jobbar båda på GP och där infinner sig en unken och trist inställning till det nya. Jag var där fotografer har alltid funnits och de levererar ständigt bilder till tidningar. De nya kameramobilerna är en teknik som efter 2 år har samma kvalitet tekniskt som en 3000 kronors digitalkamera. Bilder håller kvaltén upp till 4 spalt om så krävs.GP som är dessa 2 fotografers arbetsgivare var först ut med att testa tekniken för några år sedan. Inte ett pip från fotoavdelningen.
    +1

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s